MVI implementeren
Om de vele vruchten van MVI te plukken is het wel belangrijk om de inkoopbenadering zorgvuldig te implementeren. “Daarbij is het ten eerste cruciaal om het topmanagement en de budgethouders te overtuigen van duurzaamheidsinitiatieven”, geeft Laclé aan. “Mocht een organisatie al een MVO-beleid hebben, dan komt dit goed van pas. De inkoopafdeling kan op basis hiervan een MVI-beleid en strategie creëren en hier vervolgens het inkoopproces aan koppelen.”
“Maatschappelijke impact maken is geen individuele taak, daarvoor is een succesvolle samenwerking tussen alle ketenpartners noodzakelijk.”
Ook moet inkoop een andere rol aannemen. Laclé: “De inkoopafdeling moet de drijvende en motiverende factor worden: stap dus af van een beperkt adviserende rol. Interne afstemming tussen inkoop en de business en samenwerking met externe partijen zijn randvoorwaarden voor een geslaagd MVI-traject: de inkoper speelt hierin een centrale rol. Overtuig de business van eventuele investeringen om zowel op korte als lange termijn impact te maken.”
De kracht van de inkoopfunctie
Daarbij vormt de inkoopafdeling ook de spil binnen de zo belangrijke samenwerking met andere partijen. “Zorg dat leveranciers zich als externe stakeholders tevens committeren aan het MVI-beleid van jouw organisatie”, legt Fakkeldij uit. “Maatschappelijke impact maken is geen individuele taak, daarvoor is een succesvolle samenwerking tussen alle ketenpartners noodzakelijk.”
Binnen sommige organisaties lijkt een inkoopafdeling waar MVI centraal staat misschien nog ver weg, maar ook daar kunnen inkoopprofessional al stappen zetten. Laclé: “Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar het voorraadbeheer en optimaliseer de inkomende goederenstroom door heel gericht demand management toe te passen. Met een aangepaste planning kan bovendien het transport wellicht verminderd worden. Nog grotere stappen kunnen worden gezet bij het overwegen van de verandering van verbruiksgoederen naar gebruiksgoederen: duurzame goederen die meerdere keren kunnen worden ingezet.”
“De positie waarin de inkoopfunctie zich in veel gevallen bevindt creëert mogelijkheden om maatschappelijke impact te maken en zo het imago van de organisatie te behouden of zelfs te verbeteren”, voegt Fakkeldij toe. “Deze centrale positie biedt een enorme kans voor de inkoopprofessionals. Gebruik deze kans om MVI intern op de agenda te zetten en waar mogelijk de samenwerking met leveranciers te intensiveren door bijvoorbeeld duurzame targets te stellen of te zorgen voor volledige ketentransparantie. Kortom: wees je bewust van de kracht van de inkoopfunctie.”